Hei, alle. Her er litt informasjon og status fra speidergruppa før vi går i gang med høstaktivitetene.
Vi er nå ferdige med båtsesongen og sikter videre mot aktiviteter i skog og mark. Denne høsten satser vi på mye aktiviteter ute for hele speidergruppa, og lar sjøspeidingen hvile litt. Småspeiderne jobber videre med sitt program, mens stifinnerne og vandrerne vil ha fokus på samarbeid i patruljene og forberedelse/forhåndsoppgaver til landsleir 2025.
Gruppa totalt sett:
Pr 15 oktober er vi ca 55 medlemmer totalt i speidergruppa, fordelt på de 4 enhetene småspeider, stifinner, vandrer og rover. Vi ser en liten nedgang i antall medlemmer det siste året, men det er veldig varierende fra årskull til årskull. Feks for barn født i 2015 og 2016 (småspeiderne) har vi lange ventelister, men dessverre ikke plass til flere. I stifinnerne (5-7 klasse) er vi også tilnærmet fulle, men har litt plass i 2012 og 2014. For vandrerne (ungdomsskolen) er det fullt i guttepatruljen, men vi har et par plasser ledig for jentene..
Endring i vandrerpatruljene:
For vandrerne vil vi denne høsten øke fokuset på patruljearbeidet. Hensikten med dette er at patruljene selv skal styre mer av sine aktiviteter og skape sin tilhørighet til patruljen. Patruljene har bestemt nye navn, og vi har nå for første gang fått patruljen LOMVI med Marie som patruljefører og Emily som assistent. Guttene har valgt navnet ALBATROSS (fordi den den er stor og kul), med Markus som patruljefører og Ole Kristian som assistent.
En av de første oppgavene til patruljene er å planlegge og gjennomføre en tur, uten deltakelse av ledere. Dato er satt til 10. november, og vi venter i spenning for planene for turene..
Oppdatering i SPOND og medlemsregistret:
For at medlemsregistret og SPOND skal være kontinuerlig oppdatert, må alle barna ha registrert både e-postadresse og telefonnummer.
SPOND-appen: Klikk på bildet øverst i venstre hjørne og velg «kontaktinformasjon». Her kan dere legge til telefonnummer og epost.
Medlemsregistret: gå til min.speiding.no og logg dere på. Skriv inn medlemsnummer eller e-post og logg på (trykk på «trenger passord» om dere ikke har vært pålogget tidligere). Sjekk over opplysningene og se til at alt stemmer.
Eventuelt kan dere sende barnets e-post og telefonnummer til gruppeleder@1langesundjo.no, så skal vi hjelpe med oppdatering.
Dugnader høsten 24:
Denne høsten planlegger vi en større oppgradering av gapahuken på Gjømle. Den gamle gapahuken skal rives og bygges opp på nytt. Her trenger vi hjelp av foreldre, og setter opp to dugnader som det er mulig å melde seg på.
I tillegg har vi også den årlige slippsettingen av Maxiene, her trenger vi også litt hjelp fra foreldre for tildekking og vinterklargjøring.
Begge arrangementene blir opprettet i spond om kort tid.
Sesongavslutning 4. desember:
I år har vi besluttet å gå tilbake til slik vi hadde det før coronatiden – at foreldrene kan delta på sesongavslutningen. Vi håper dette gjør at foreldrene kan få litt mer innblikk i hva speidergruppa driver med, og hva som er våre planer kommende år. Vi kjører et enkelt «kakebord», og ber alle som deltar om å ta med et lite bidrag til dette. Drikke ordner dere selv til barna vi stiller med kaffe til de voksne. Arrangementet blir oppdatert i spond om kort tid.
Ledersituasjon:
Vi er dessverre kommet i en situasjon hvor vi nå har kun 3 aktive ledere i troppen som skal administrere inntil 30 barn. Vi tre har ikke anledning til å delta på alle møter og aktiviteter i tillegg til å kjøre alt av vedlikehold på båter, hus og materiell, og er mer enn noen gang avhengig av bidrag fra foreldrene. Her ber vi igjen dere foreldre om å være mer aktive og ta ansvar sammen med lederne i gruppa, slik at vi fortsatt kan gi et godt tilbud til deres barn! Heldigvis har vi enormt god støtte fra roverne våre til gjennomføring av møter og aktiviteter, men det er ikke til å unngå at vi får begrensninger i tilbud. Dere må derfor være forberedt på at enkelte aktiviteter ut over høsten kan bli avlyst som følge av dette.