Til alle som skal være med på speiderleiren 24. juni – 1 juli!
Sommerferie og årets speiderleir nærmer seg. Her er litt informasjon til alle speidere og foreldre.
Felles kretsleir 2023 er et samarbeidsprosjekt med speidergruppene i Grenland, Tele-Busk og Aust-Agder krets. Til sammen ventes det opp mot 1500 speidere til Kjerra Fossepark i Lågendalen!
HVEM DRAR PÅ LEIR OG HVILKE PATRULJER ER DE FORSKJELLIGE I?
Ledere / rover / beredskap | Patrulje Havørn (vandrere) | Patrulje Måke
(stifinnere) |
Patrulje Terne
(stifinnere) |
Stian | Sigrid S. | Magnus M.E. | Emily W. R |
Oddbjørn | Marie M, | Ole Kristian L. | Marie G-B |
Audun (fra onsdag?) | Julie P. | Markus A. W. | Ida H. K. |
Halvor | Helene M. E. | Oliver Jensen | |
Audun (fra onsd.) | Jonas G.G, | Mikkel Rambekk | |
Theodor | Aleksander L. | Ulrik N B H. | |
Trude | Adrian E. | ||
Andreas A | |||
Småspeidere (onsdag-torsdag) | Hjemmeleder | ||
Christina ( 2d) | Annabell M J | Kim Roar | |
Erlend (2d) | Erik Ø S | (deltar ikke på leiren) | |
Maja W | |||
Jon M T | |||
Eline A R | |||
Erik-Jamil S M | |||
Marie M E | |||
Alma L |
Patruljene er satt opp etter aktivitet, det vil si de som er i samme patrulje vil være sammen på aktiviteter under leiren. NB! Hvem som bor i hvilke telt kan endres frem til leiren – det avhenger av plass og fordeling på leirområdet.
Langesund skal bo i stortropp sammen med Bamble, Stathelle og Herre. Stortropp vil si at gruppene bor i egne telt, men har felles aktiviteter og mat inne på sitt område. Det blir mange speidere, så det er viktig at alt utstyr er merket med navn!
Patruljene bor i hvert sitt telt (kan endres noe frem mot leiren). Småspeidere bor i telt med speiderne eller eget telt den natten de er på leiren.
Småspeiderne vil bli plassert i eksisterende eller eget telt den natten de er på leir.
En slik leir krever også god orden! Ta en prat med barna i forkant og informer om viktigheten av å holde orden og ha det ryddig i sitt utstyr og telt.
DELTAKERAVGIFT / AVMELDING
Deltakeravgiften for leiren er sendt ut og må betales innen leiren starter. Ved behov for avmelding etter 1. mai gjelder egne regler. Info finnes på www.grenlandkrets.no
TRANSPORT TIL OG FRA LEIR:
Vi trenger foreldre som kan bidra med kjøring til og fra leir. Arrangement settes opp i SPOND.
Avreise blir fra Speiderhuset / Nustad – lørdag 24 juni kl 10:00.
Retur / avreise fra leiren lørdag 1. juli kl 12:00
PAKKING AV LEIRUTSTYR:
Utstyret som skal være med på leir skal pakkes torsdag 22 juni. Her trenger vi hjelp av et par foreldre, rovere eller vandrere for å bære ut utstyr som telt, komfyr, kjøleskap osv. Arrangement legges ut i spond.
NB! Minner også om at vi trenger å låne en tilhenger for å frakte utstyret! Fortrinnsvis en som kan kjøres med kl B sertifikat, men stor nok til alt utstyr. Ta kontakt med Oddbjørn – 928 28 343.
ANDRE PRAKTISKE OPPLYSNINGER:
BEREDSKAP / KONTAKT UNDER LEIR:
- Ledere på leiren er kontaktpersoner for barna. IKKE ring barna direkte ved hendelser, ta kontakt med ledere først og avtal videre håndtering.
Under leiren:
- Leirleder: Oddbjørn Hermansen – 928 28 343
LOMMEPENGER
- Det vil være en liten leir-kiosk med begrenset utvalg av is, brus og godteri. Det er IKKE gang-avstand til andre butikker fra leirområdet, og det er dermed begrenset hva man kan bruke penger på.
- Det vil være mulig å kjøpe t-skjorter i kiosken under leiren. Prisen er ca 150 kr.
- Det anbefales at alle barn har med bankkort dersom de har dette.
MAT PÅ LEIR
Det er lagt opp til variert ukesmeny med fersk frukt hver dag. Alle måltider vil ha allergivennlige alternativer i henhold til innmeldt behov. Minner her om at ledere må ha beskjed om det er spesielle forhold, ellers regner vi med at barna selv håndterer hva de kan spise og ikke.
HAIK
Haik er en del av leiren og går tirsdag-onsdag. I denne perioden vil ikke speiderne være i leiren. Under haiken skal speiderne være ute i skogen ca et døgn. Det blir lagt opp til flere haikeruter på forskjellige nivå – «sofaspeider», «midt-på-treet speider» og «ekstremspeider». De to yngste patruljene er påmeldt «sofaspeider» (ca 2 km å gå), mens vandrerne er påmeldt «midt-på treet» (ca 5 km). Haikerutene er ikke i nærheten av leiren og det blir transport til området.
KLATREPARKEN
Siden leiren avholdes i Kjerra Fossepark / Høyt og lavt, vil en av dagene være satt av til klatring i klatreparken. Det vil være voksne som følger med i aktivitene, men vær obs på at det er høydebegrensninger i forhold til hvilke løyper barna kan ta.
MOBILTELEFONER
- Vi anbefaler at barna har med lade/batteribank til lading av mobiler. Lading av telefoner eller batteribanker skjer i ladekasser, det er ikke strøm i leiren/teltene.
- Mobiler for stifinnere (barneskolen) vil samles inn på kvelden kl 2300 og deles ut kl 0800. Kontakt utenom denne tiden må gå til leirleder.
- Vandrere (ungdomsskolen) beholder telefonene om natten.
- Pass på at alle har deksel/beskyttelse på mobilene.
- Mobiler skal ikke brukes under aktivitet. Speidergruppa tar ikke noe ansvar for barn som evt mister mobiltelefoner.
- Det er ikke planlagt åpent WiFi i leiren, husk at barna kanskje trenger litt ekstra datapakke i leiruken, eller ta en prat med dem på forhånd om begrensning av bruk.
SIKKERHET UNDER LEIR
- Leiren vil ha egen beredskap og kan håndtere mindre skader. Det er tett samarbeid med nødetater i området, og leiren ligger lett tilgjengelig ved vei for eventuell transport.
- All viktig kommunikasjon til og fra barna må gå via lederne. Dette spesielt ved hendelser i hjemmet, eller situasjoner hvor barna ikke bør være mottakere av kritiske beskjeder. Kontaktinformasjon til ledere på leir vil bli gitt ved avreise.
HVA HAR MAN MED PÅ LEIR? Husk at alt må være merket med barnets navn!
- Speiderskorte og skjerf
- Speidergenser / t skjorte
- Ryggsekk, som også kan brukes på haik.
- Sovepose, liggeunderlag/feltseng (ikke i båtene)
- Klesskift for hele perioden
- Toalettsaker
- Drikkeflaske / vannflaske
- Varmt tøy, det kan være kaldt om kvelden
- Sommertøy
- Caps/solskjerming
- Badetøy
- Lommelykt / hodelykt
- Myggspray/myggolje (ja – det er i skogen og der er det MYGG!)
- Eventuelt liten krakk/sittepute
FOR ROVERE / LEDERE
- Det blir rover/lederkro hver kveld, og i tillegg noen enkelte aktiviteter for rovere og roveraspiranter.
- Den kvelden speiderne er på haik vil det være egen lederkro. Påmelding til denne ligger i min.speiding.no og må gjøres av den enkelte der.
FORELDREBIDRAG:
- Foreldre er velkomne til å besøke oss på leir, og om noen ønsker å være med som ledere/voksne er dere velkomne til det. Speidergruppa dekker leiravgift.
- Husk at lederne som deltar på leir bruker av sin egen ferie for å gi barna våre et godt fritidstilbud. Barn som har spesielle behov må avklares med lederne før deltakelse på leir, vi har ikke mulighet til å følge opp enkeltbarn over tid.
Annen info:
Se Grenland krets sine nettsider – der finnes info om leiren: http://www.grenlandkrets.no